Tu podcast “Video Marketing dla biznesu”. Jesteś przedsiębiorcą? Zajmujesz się marketingiem lub po prostu interesują cię trendy w świecie reklam? Dowiedz się, jak wykorzystać Tik Toka i krótkie filmy w angażowaniu odbiorców. Ja nazywam się Maciek Miniszewski i razem z Bartkiem Malinowskim jesteśmy twórcami agencji Fifteensec Media. Pokażemy ci praktyczny video marketing dla twojego biznesu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak wyglądają dane demograficzne użytkowników TikToka?
  • Kto kupuje na TikToku?
  • Do kogo trafiają eksperckie treści na TikToku?

 

7,7 miliona użytkowników TikToka w Polsce jest pełnoletnia

Maciek: Kolejny już raz spotkałem się z pytaniem, czy na TikToku są same dzieci?

Bartek: A ja myślałem, że to już się ludziom znudziło i nikt tak nie mówi i dzisiaj chcielibyśmy odczarować ten mit 3 namacalnymi dowodami i opowiedzieć wam jak TikTok z platformy, na której były same tańczące dzieci i koty, stał się platformą, gdzie możemy znaleźć jakiekolwiek treści eksperckie, które sobie wymyślimy.

Maciek: Wyciągnijcie notatniki, bo będzie dużo danych, dużo liczb, dużo przytaczanych raportów, a wszystko po to, żeby właśnie w 3 kluczowych punktach przedstawić wam, że dzisiaj sytuacja na TikToku jest zupełnie inna, niż była jeszcze parę lat temu.

Bartek: I zaczniemy sobie od takiego najbardziej prostego zobrazowania, kto w ogóle jest na TikToku i te dane będą pochodzić z raportu C i podzielimy sobie wiekowo, zaczynając od największej grupy, która jest stosunkowo młoda. Ale to są od 18 do 24 roku życia. I to jest blisko 40% na platformie.

“Największą grupą odbiorców na TikToku są osoby w wieku 18-24 – jest ich 40%.”

Maciek: I to jest bardzo ciekawe, że ta grupa to już są osoby dorosłe. Największa grupa na TikToku to są młodzi dorośli, a nie wcale dzieci, nastolatkowie, młodzież. Dodatkowo 70% prawie wszystkich użytkowników to są właśnie osoby pełnoletnie, które kupują w mediach, które angażują się w bardziej eksperckie bardziej.

“70% użytkowników TikToka jest pełnoletnia.”

Bartek: Ale, ale… Ale żeby tutaj wszystkie osoby, które sobie myślą “dobra, dobra przecież na TikToku i tak, i tak, są same dzieciaki i moja tam jedenastoletnia córka albo znajomego córka, czy syn, oni tam cały czas są na TikToku, prawda?” Bo to jest i tak duża reprezentacja pomiędzy 13 a 17 rokiem życia jest to blisko 28%, więc nie da się ukryć, bo to jest druga największa grupa – jak najbardziej TikTok zrzesza lwią część młodych osób.

Maciek: No i mówimy cały czas o procentach, natomiast jak to namacalnie przekłada się na naszą grupę odbiorców? Tutaj, przytaczając dane firmy Byte Dance, właściciela TikToka, możemy przytoczyć, że w samej Polsce na początku 2022 roku blisko 8 milionów użytkowników, dokładnie 7,7 mln, miało więcej niż 18 lat.

Bartek: I biorąc pod uwagę kontekst biznesowy tego wszystkiego, no bo oczywiście, jeśli mówimy o biznesie, no to mówimy o reklamach, to blisko 25% wszystkich dorosłych powyżej 18 lat w Polsce obejrzało reklamy na TikToku na początku 2022 r.

Maciek: Reklamy dotarły do co 4 dorosłej osoby w Polsce. I co więcej, tutaj można dodatkowo zaszczepić taką ciekawość tym, że według danych z czerwca bieżącego roku to średni użytkownik TikToka w Polsce spędził na tej platformie 18,5 godziny w całym miesiącu. 18,5 godziny! Największa liczba spośród wszystkich serwisów społecznościowych.

Zobacz naszą ofertę adsów na TikToku!

Konsumenci wydadzą na TikToku 46 mld dolarów 

Bartek: Przekładając te wszystkie liczby, które wam rzuciliśmy, jak to się przekłada na taki realny, realny biznes? Bo co ciekawe, z raportu… Powiedz mi proszę, który to był raport, który mówi o wolumenie 46 miliardów dolarów, jeśli chodzi o zakupy na mediach społecznościowych.

Maciek: To padło w samych raportach kwartalnych Byte Dance. One były zbierane i wyciągane przez różne firmy konsultingowej analityczne, natomiast one rzeczywiście wynikają właśnie z tego, co podaje sam TikTok.

Bartek: Wynika z nich, że przez media społecznościowe w najbliższym roku konsumenci wydadzą 46 miliardów dolarów i żeby przybliżyć wam skalę za tą sumę można by było kupić około 230 tys. Porsche 911.

Maciek: A żeby jeszcze bardziej sprowadzić to do tego, o czym my myślimy, spotykamy na drogach. To są blisko 2 miliony Volkswagen Golfów, więc wyobraźcie sobie jaka to jest skala, a cały czas w tym momencie, w tych danych, mówimy o amerykańskich konsumentach, a nie ogólnie globalnie. Ta skala globalnie będzie zdecydowanie większa niż te 46 miliardów dolarów, które wspomnieliśmy.

Bartek: A myślę, że to nie jest dla nikogo niespodzianka, jak spojrzymy historycznie na to, co się dzieje w Stanach, w największej gospodarce na świecie, to potem przychodzi, czy to do Europy, czy do Polski. Więc jeśli chcemy wiedzieć, co się będzie… co się wydarzy w biznesie u nas, no to spójrzmy na Stany. Tak ja zawsze na to patrzę.

Maciek: Dokładnie, a nawet według ostatnich takich badań przeprowadzonych jeszcze w lutym 2022 roku, kiedy pytano, porównując różnego rodzaju platformy, o to, jaki jest potencjał do tego, żeby tam sprzedawać, to użytkownicy platform społecznościowych mówili, że najczęściej korzystają z TikToka do tego, żeby te produkty nabywać. Ponad 1/5 użytkowników, jeżeli już kupuje jakieś rzeczy na platformie społecznościowej, to jest to właśnie TikTok i do tego TikToka się ograniczają.

Bartek: A jeśli nie wierzycie i pewnie część z was w ogóle jeszcze TikToka nie ma zainstalowanego i kojarzy go dalej tylko z kotami, to gorąco was proszę, możecie ściągnąć po tym podcaście, albo teraz, jeśli nie jedziecie samochodem, to ściągnijcie TikToka i wpiszcie #tiktokmademebuyit i zobaczycie – nie wiem, ile teraz to ma wyświetleń, pewnie w miliardach grubo.

Maciek: Przygotowałem się specjalnie na to i mogę powiedzieć, że #tiktokmademeuyit ma obecnie ponad 29 miliardów wyświetleń.

Bartek: I dla tych wszystkich, którzy jeszcze tego nie wpisali, naprawdę to zróbcie, bo tam są rewelacyjne gadżety dla gospodarstwa domowego, jakieś takie wiecie protipy: Jak coś zrobić? Jak ułatwić ci życie? I na amazonie możecie tą rzecz kupić. Wszystko. I właśnie #tiktokmademebuyit jest oznaką tego, że “internety” wyznaczają trendy, bo zobaczycie takie gadżety i po prostu chcecie je kupić.

Maciek: O skali tego hasztaga może świadczyć to, że nawet jeżeli się pomylicie, źle wpiszecie ten hasztag, zrobicie błąd, literówkę, to nawet te literówki mają po 200 milionów wyświetleń, 300 milionów wyświetleń. Więc się nie bójcie nawet popełniać błędów, bo możecie znaleźć tam równie ciekawe rzeczy.

Bartek: A te impulsywne zakupy. To jest też ciekawe, bo Walnut Unlimited wswoim badaniu pokazuje, że 57% badanych przyznaje, że kupili coś tylko ze względu na TikToka. Myślę, że lwia część tych zakupów, te 6 na 10 osób, które przyznało to w tym raporcie, właśnie widziała coś pod #tiktokmademebuyit, albo to wrzucili po zakupie.

Maciek: Rzeczywiście. To dotyczy tych osób, które weszły do aplikacji, by spędzić miło czas i nawet nie miało zamiaru kupić jakiejkolwiek rzeczy i nagle się dowiadywała, że może jednak czegoś ta osoba potrzebuje. I to jest właśnie kluczowe. To jest te 6 na 10 osób.

Bartek: Ostatni przykład, trochę schodząc z tego globalnego amerykańskiego świata i mówiąc o naszym lokalnym polskim podwórku, to jeden z popularnych sklepów. Myślę, że jak ktoś jest na TikToku, to będzie wiedział, o kim mówię, ale z szacunku nie będę wspominał kto, bo wspominał o tym w swoim kursie, że jeden ze sklepów z branży barberingu przyznał, że wzrosły mu kwartał do kwartału obroty w sklepie o blisko 70%, a jedyne co robił inaczej kwartał do kwartału, to właśnie zainwestowanie bardzo mocno w treści na TikToku i to jest ewidentny przykład na to, że jego produkty nie są kupowane przez dzieciaki, bo tutaj miały być dowody, że na TikToku nie są tylko dzieci. Ewidentnie jego grupa docelowa trafia do młodych dorosłych albo tych dorosłych powyżej 25 roku życia na przykład, albo powyżej 18 co najmniej i to nie są dzieci na pewno.

Maciek: To również w materiałach TikTok for Business padało, że tą najbardziej konwersując są, czyli kupującą na tiktoku grupą. To są osoby właśnie starsze powyżej 30. roku życia do 45. roku życia. I to jest kolejny aspekt, który potwierdza te dane sprzedażowe. Przekładają się na to, że na TikToku nie ma tylko dzieci.

 

Treści eksperckie na dobre zagościły na TikToku

Bartek: A powiedzmy jeszcze trochę o obecnym stanie rzeczy, czyli tych treściach eksperckich, o których wspomniałem samym początku, ponieważ to, co my obserwujemy, a TikToka my założyliśmy w 2020 roku, gdy powstał pomysł Fifteensec Media, to wtedy nie było tych treści eksperckich za dużo. Tu mówimy wprost – wtedy patrzyli na nas jak na szarlatanów. Jak mówiliśmy:
– “Będziemy robić biznes na TikToku”
– “No, no… już jakby poszedłeś i zrobiłeś to”
Obecnie widzimy bardzo duży odpływ youtuberów – osób, które dzielą się wiedzą z różnego zakresu i nawet jak rozmawiałem z przedstawicielami TikTok Polska na jednej z konferencji w tym roku, to oni wspomnieli, że dla nich rozrywka jest definiowana różnie, bo dla każdego rozrywka to coś innego. To może być film o krypto. To może być film, jak zrobić sobie makijaż i tak dalej. I ja osobiście widzę tu bardzo mocno taki wniosek, że kiedyś bardzo mocno wybijały się treści takie śmieszkowe, rozrywkowe, a teraz jest taki trend, ja to nazywam “Educational Entertainment”, czyli osoby, które są w stanie bardzo prosto wyłożyć jakieś skomplikowane rzeczy w fajny sposób, ale jest to mimo wszystko edukacyjne i te treści zbierają bardzo, bardzo duże wyświetlenia.

Maciek: Nie da się ukryć, że my też szukamy swego rodzaju zaciekawienia w tych treściach. Dlatego im bardziej one napawają nas ciekawością, utrzymują ten suspens i pozwalają nam czegoś się nauczyć, tym bardziej nas utrzymują i tak jak właśnie Bartek powiedział, coraz więcej treści eksperckich zyskuje na popularności i prawie każda branża w tym momencie już jest, bądź będzie, po to, żeby przedstawić siebie, przedstawić ciekawość, ciekawostki ze swojej dziedziny.

Bartek: I mówiąc znowu o przykładach i od czarując ten mit, który staramy wam się odczarować, czyli że na TikToku nie ma samych dzieci, to “wytiktokujcie” sobie (tak jak “googlujemy” to teraz można też “tiktokować” bankiera z TikToka. To jest gość, który jest ekspertem hipotecznym od kredytów i jego najpopularniejszy film ma uwaga… 5,1 miliona. I uwierzcie mi, dzieciaki nie są zainteresowane tematyką kredytów hipotecznych, tylko po prostu to jest bardzo mocno na czasie i gość się wstrzelili, no bo teraz nam stopy procentowe eksplodowały i wszyscy szukają tych treści, więc jak widać, nawet osoby, które są w złej sytuacji kredytowej, szukają wiedzy, są na TikToku, bo ktoś ogląda te TikToki.

Maciek: Ostatnio nawet rozmawiając ze znajomymi, którzy szukali pracy i i właśnie rozglądali się za ofertami, ale też bardziej za przygotowaniem siebie do potencjalnych rozmów rekrutacyjnych, pytali o to: “Gdzie to można robić?” Mówię: “Na TikToku”. Byli zdziwieni: “Jak to na TikToku? Na TkToku są właśnie śmieszki, są dzieci i tylko się tańczy”. A tutaj się okazuje, że #rekrutacja ma ponad 111 milionów wyświetleń i mówimy tutaj o dorosłych osobach… 

Bartek: … dzieciaki się nie rekrutują do pracy, ewentualnie do szkoły.

Maciek: Tak, ale żeby właśnie nie ograniczać się do samej szkoły? No to nawet #szukampracy, #rozmowakwalifikacyjna, #jakznaleźćpracę, to są poszczególne kolejne miliony. Żeby nie być gołosłownym, sama #rozmowakwalifikacyjna to są dodatkowe 50 milionów wyświetleń. To wszystko zbiera nam mnóstwo potencjału do tego, żeby pokazać, że każda branża może się okazać interesująca dla użytkowników TikToka.

Bartek: Słuchajcie, obsługa arkuszy kalkulacyjnych Excel by była turbo nudna, a zwłaszcza dla dzieci. No bo, kto używa Excela? Jeśli musimy zrobić jakieś podsumowanie kwartału dla swojego przełożonego w korpo? No to wtedy szukamy rzeczy, jak coś zrobić magicznego w Excelu zamiast manualnie. No to jest taki gość, który ma nick @michał_excel. I on daje protipy, jak ogarniać dobrze Excela i formuły w Excelu. No uwierzcie mi. Sorry, ale nie dam się wkręcić, że tam dzieciaki mając 11-12 lat szukają takiej wiedzy. No sorry, ale nie ktoś inny to ogląda.

Maciek: Podsumujmy te 3 kategorie, o których mówiliśmy. Po pierwsze, jakie są grupy odbiorców na TikToku? Po drugie, jak się ma sprzedaż, która świadczy o tym, że dorośli stanowią też gro osób na TikToku? Po trzecie, jak to cała platforma przeistoczyła się z formy takiej czystej prostej rozrywki do form również eksperckich? To miało nam i wam właściwie przekazać to, że na TikToku jest wasz odbiorca. Tam może być każdy.

Bartek: Może być i tutaj. Maciek przywołał parę parę hasztagów. Ja też sobie przygotowałem takie odstrzelone. Branża rolnicza – #rolnik to jest blisko 650 milionów wyświetleń. Branża beauty –  #kosmetyki, które łatwo łączyć z TikTokiem, bo bardzo dużo dziewczyn ma profile, na których pokazuje, jak się malować, więc tutaj mamy 1,3 miliarda wyświetleń. Branża logistyczna – #magazyn ma 150,5 miliona wyświetleń. Moja prośba, takie trochę zadanie domowe dla was: jesteście w jakiejś konkretnej branży? Czy macie biznes? Rzućcie hasztag z waszą branżą i zobaczcie, co się stanie. Zobaczcie, ile wyświetleń na TikToku już jest zgromadzonych.

 

Dziękujemy, że byliście dzisiaj z nami. Zapraszamy do wysłuchania kolejnych rozmów na wybranych platformach podcastowych i sprawdzenia naszej oferty kampanii na TikToku. Jeśli zainteresowała was nasza działalność, zachęcamy do śledzenia naszych profili w mediach społecznościowych. @fifteensecmedia. Kłaniamy się i dziękujemy! Do usłyszenia.

 

Maciej Miniszewski, współzałożyciel Fifteensec Media. Przygotowywał się na studia w ASP, ale chciał zostać prawnikiem po ekonomii, dlatego zrobił dwa tytuły inżyniera na politechnice. Na półce ma statuetkę najlepszego piłkarza turnieju, ale nikt nie wie, jak to zrobił.Zawodowo zamienia liczby w historie, które pomagają podejmować decyzje biznesowe. Analityk, syntetyk, z zacięciem do estetyki. Od lat znajomi mówią na niego prezes – w Fifteensec Media jedynie vice.

Bartosz Malinowski, współzałożyciel Fifteensec Media. Ma fioła na punkcie procesów i organizacji. Randki ze swoją partnerką musi zapisywać w kalendarzu, bo o nich zapomina. Emerytowany koszykarz. Teraz jego rozrywka to automatyzacja procesów, biznes i inwestowanie. W swoim życiu sprzedawał mieszkania, VR, Voiceboty, po czym przerzucił się na TikToka, aby tańczyć do telefonu. Kiedyś przypadkiem zrobił inżyniera na Politechnice Gdańskiej. Po założeniu Fifteensec Media znajomi mówią na niego król TikToka.