Aplikacja TikTok dalej pozostaje nowością na rynku polskich platform rozrywkowych. Od początku działalności znacznie się jednak zmieniła. Na początku kojarzona jedynie z dziećmi, nastolatkami i śmiesznymi filmikami, dzisiaj trafia do szerokiego grona odbiorców i zawiera serię materiałów edukacyjnych i poradnikowych.

TikTok łączy w sobie najlepsze cechy pozostałych mediów społecznościowych i platform rozrywkowych. Podobnie jak YouTube, składa się w całości z filmów. Wzorem Facebooka i Twittera podstawą „konsumpcji kontentu” jest feed, oparty na krótkich, treściwych komunikatach. Tak jak w Netflixie, domyślnym trybem napotykania treści jest algorytm rekomendacji. Za Instagramem i Snapchatem, kluczem sukcesu jest łatwość tworzenia treści na telefonach komórkowych. Kluczem sukcesu jest to, że wystarczy jedno krótkie wideo, aby dotrzeć do szerokiego grona nowych odbiorców!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czy na TikToku są potencjalni pracownicy?
  • Jak wykorzystać TikToka w rekrutacji?

Czy na TikToku jest obecna branża rekrutacyjna?

Branża rekrutacyjna w Polsce dynamicznie się rozwija. Niskie bezrobocie (według Eurostatu wyniosło 2,6% – najmniej po Czechach, dane za wrzesień 2022 r.) utrudnia dotarcie do nowych, potencjalnych pracowników, dlatego koszt pozyskania kontaktu coraz bardziej drożeje. Z tego powodu przeprowadziliśmy analizę obecności branży rekrutacyjnej Na TikToku i sprawdziliśmy, czy warto zainwestować w promocję na tej platformie.  

Hashtag #rekrutacja został wyświetlony na TikToku ponad 111 milionów razy!

Najpopularniejszy hasztag związany z branżą rekrutacyjną #rekrutacja został wyświetlony ponad 111 milionów razy! (Nie bierzemy pod uwagę #praca i #pracownik ze względu na zbyt ogólne treści. Hashtagi te łącznie wyświetlono 2,5 mld razy.) Prześledziliśmy ponadto #rozmowaoprace (24 mln), #rekruter (18,4 mln),  #pytaniarekrutacyjne (2,5 mln), #jakznalezcprace (5,4 mln), #rozmowakwalifikacyjna (50,4 mln), #szukampracy (14,9 mln). Znaczna liczba wyświetleń świadczy o tym, że użytkownicy TikToku oczekują i angażują się w treści rekrutacyjne i pracownicze.

Na polskim TikToku ludzie poszukują wiadomości i porad dotyczących rekrutacji. Jest to tym samym odpowiednie miejsce do poszukiwania pracowników. Zaangażowanie społeczności TikToka w branży HR potwierdzają również liczne profile rekruterów. Najpopularniejsze konta to: @rekruterka_radzi (46,4 tys. obserwujących), @zrekrutowana (25,9 tys.), @geste_sito_rekrutacji (19,2 tys.). Mimo szybkiego rozwoju branży i potrzeby pozyskania pracowników do firm, niewiele przedsiębiorstw korzysta z możliwości współpracy z obecnymi już na TikToku karierowymi influencerami i z wykorzystania platformy do zbierania danych kontaktowych od zainteresowanych pracą osób. 

 

Czy z TikToka korzystają osoby szukające pracy, czy jedynie dzieci?

W Polsce dalej funkcjonuje przekonanie, że użytkownicy TikToka w większości są nastolatkami. Tymczasem dane ByteDance (właściciela TikToka) wskazują, że platforma miała w Polsce na początku 2022 r. 7,7 mln użytkowników w wieku 18 lat i więcej. Reklamy na TikToku dotarły do 24,9% wszystkich dorosłych w wieku 18 lat i więcej w Polsce na początku br. 

Reklamy na TikToku dotarły do prawie 25% wszystkich dorosłych w Polsce.

O potencjale grupy odbiorców dla branży rekrutacyjnej świadczą również dyskusje pod filmikami o wskazanych wcześniej hastagach. Użytkownicy dzielą się swoimi doświadczeniami i wymieniają poradami. Zdjęcia profilowe i poruszane problemy mogą świadczyć o starszym wieku potencjalnej grupy odbiorczej.

Na TikToku możemy zatem znaleźć osoby zainteresowane procesem rekrutacyjnym, aktywnie poszukujące pracy. Co więcej, koszt pozyskania kontaktów i dotarcia do tych użytkowników jest niższy niż na pozostałych platformach.

 

Jak rekrutować na TikToku?

Rozwijanie konta i tworzenie treści organicznych nie jest jedynym sposobem na dotarcie do odbiorców na TikToku. Warto wykorzystać możliwości płatnej promocji na platformie. Reklamy na TikToku docierają do szerokiego grona odbiorców. TikTok Ads oferuje szereg opcji do targetowania materiałów wideo: lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania, interakcje na platformie i wiele innych. Dla branży rekrutacyjnej najbardziej skuteczne, oprócz wyboru wcześniej wskazanych hashtagów, będzie wykorzystanie zainteresowań z panelu reklamy, w tym najbardziej ogólnych dla sektora: Recruitment & Job searching oraz Job Hunting. Tak dobrane ustawienia pozwolą dotrzeć do nawet 3 mln osób powyżej 18 roku życia w Polsce, co znacznie zwiększy szansę na pozyskanie nowego pracownika.

Dane z profilu użytkownika uzupełniają się w formularzach automatycznie.

Szczególnie warto skorzystać z modułu “Lead generation”. W ten sposób po kliknięciu w reklamę użytkownikowi wyświetli się formularz, za pomocą którego możemy pozyskać potrzebne dane kontaktowe. Jeśli dana osoba, ma wybrane informacje uzupełnione w swoim profilu, wypełnią się one automatycznie! Dzięki temu zmniejsza się bariery dotarcia do potencjalnego zainteresowanego. Jak to wygląda w praktyce?

Jednym z przykładów jest kampania rekrutacyjna HireLabas Group, która poszukiwała kurierów do pracy w Niemczech. Po kliknięciu w reklamę użytkownikowi wyświetlał się prosty formularz do uzupełnienia.

W podobny sposób moduł „Lead generation” wykorzystała firma Free Now w poszukiwaniu kierowców taxi.

Czy to jedyne przykłady? Nie. Z podobnych rozwiązań korzystają również firmy IT, w tym TTEC.

 

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Dopasuj swój przekaz do wybranej grupy odbiorców. TikTok premiuje naturalność. Najpopularniejsze są krótkie, dynamiczne kreacje wideo. Platforma umożliwia tworzenie filmów trwających do nawet kilku minut, jednak najskuteczniejsze będą reklamy trwające 20-25 sekund Najważniejsze jest parę pierwszych sekund, w których zainteresujesz odbiorcę. Szukasz pracy? Chcesz zarobić? Daj odbiorcy odpowiedź na nurtujące go pytania. Dodaj trendującą muzykę i stwórz viral, który przyniesie Ci znaczne zasięgi.

Nie musisz mieć TikToka, żeby się na nim reklamować!

Nie musisz mieć TikToka, żeby się na nim reklamować. Dzięki platformie TikTok Ads, możliwe jest tworzenie kampanii marketingowych bez założonego konta. Dodajesz nowe wideo, opis, logo i tyle. Skorzystaj z możliwości pozyskiwania leadów. Stwórz formularz w TikTok Ads i zbieraj dane użytkownika, w tym mail czy telefon, już po jednym kliknięciu. 

Jeśli rozwijasz swoje konto, możesz skorzystać z dodanych na profilu treści, tzw. Spark Ads. Jest to atrakcyjne rozwiązanie, które jednocześnie przyciągnie nowych odbiorców do Twojego profilu i dotrze do większego grona odbiorców niż materiały organiczne. Nie masz pomysłu na własne treści? Współpracuj z influencerami. Wzbudza to zaufanie odbiorców. Dobierz twórcę, którego treści pokrywają się z Twoim obszarem działania, a stworzone kreacje promuj dalej z wykorzystaniem TikTok Ads.

 

Czy warto rekrutować na TikToku?

TikTok to najszybciej rozwijająca się aplikacja na świecie. W Polsce wciąż nie jest szeroko używana do rekrutacji pracowników. Kryje za to duży potencjał, który warto wykorzystać, zanim zrobi to konkurencja.