Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest TikTok?
  • Jak wypada na tle innych mediów społecznościowych?
  • Kto jest na TikToku?
  • Jakie firmy już wykorzystują TikToka do marketingu?

TikTok vs inne media

Powiem szczerze, gdy TikTok pojawił się w Polsce, nie rozumiałem tego szału. Nawet po paru miesiącach od całego szumu wokół tej aplikacji, większość osób miała podejście na zasadzie “Jestem chyba na to za stary. Nie rozumiem tego TikToka”. Moje podejście było podobne i z dystansem patrzyłem na to, rosnące w siłę, nowe medium społecznościowe.

Natomiast, TikTok bez kompleksów pozyskiwał nowych użytkowników i przekonywał do siebie kolejne części społeczeństwa. Statystyki mówią same za siebie.

Aktualnie, TikTok jest kolejnym potentatem na rynku social mediów, w towarzystwie takich gigantów jak Facebook, YouTube czy Instagram. Niespełna rok po tym, jak w listopadzie 2017 roku, aplikacja Musical.ly stała się własnością chińskiej firmy ByteDance, TikTok został połączony z tą aplikacją i udokumentowali niesamowity wzrost popularności.

Trochę liczb

Ok, ale czym w zasadzie zdobył taką popularność i co tam się dzieje? TikTok to uwalniająca kreatywność aplikacja, pozwalająca w prosty sposób tworzyć krótkie filmiki, bez znajomości technik montażowych. Dzięki prostej obróbce video polegającej głównie na podkładaniu muzyki oraz szeregu innych efektów, jest uważana za jedną z tych aplikacji, która najbardziej angażuje użytkowników, generując dziennie miliony interakcji z twórcami. Za pomocą tych funkcji zgarnął rzesze fanów z młodego pokolenia (głównie osoby do 24 lat).  Oprócz kreatywności, która jest uznawana społecznie za cechę raczej ludzi młodych, to przede wszystkim, moim zdaniem miało to związek z potrzebą stworzenia miejsca, w którym pokolenie Z i alfa mogły odciąć się od swoich rodziców obecnych w innych mediach społecznościowych. Obecnie na TikToku pojawia się coraz więcej starszych osób – 73% użytkowników ma więcej niż 18 lat.

Skoro już wiemy czym TikTok skradł serca społeczeństwa, wejdźmy głębiej w skale jego działalności, ponieważ jest imponująca.

  • TikTok posiada ponad 1,5 mld użytkowników miesięcznie! Do końca 2022 r. na platformie ma być już 1,8 mld osób!
  • 3,3 miliardy razy pobrano już aplikację.
  • 33% użytkowników ma więcej niż 25 lat.
  • Jest obecny w 154 krajach i 75 językach.
  • Generuje 1.000.000 wyświetleń dziennie (a to szacunki z 2018 r.!)

W największym skrócie, TikTok zebrał wokół siebie potężną społeczność młodych ludzi na całym świecie. Jeśli nie zaczniemy wykorzystywać jego potencjał biznesowego, zrobią to inni i nasz biznes zostanie w tyle. Myślę, że większość osób pamięta jak “tanie” i niedoceniane były zasięgi Facebooka czy Instagrama, jeszcze kilka lat temu. Ponadto, musimy pamiętać, że to ludzie którzy obecnie są na TikToku są klientem jutra.

Kto już jest na TikToku

Wiele globalnych marek jest świadomych wspomnianych wyżej wniosków, dlatego na koniec chciałbym przywołać parę kampanii przeprowadzonych z wykorzystaniem TikToka, które odniosły komercyjny sukces.

1. McDonald’s Malezja

Światowy gigant za pomocą hasztagu #BigMacTikTok rozkręcił akcję konkursową za pomocą dedykowanych podkładów muzycznym “BigMac” dla swojej kampanii. Dzięki tej akcji, każdy zostawał zwycięzcą, otrzymując darmowego burgera, a laureaci pierwszych trzech miejsc otrzymywali tysiące dolarów. No powiedzcie, kto by się nie zdecydował zatańczyć za darmową przekąskę?!

2. EA Sports

Są tu jacyś fani FIFA? Z pewnością są na TikToku! EA Sports zdecydowało się promować wersję FIFA 20 właśnie przez to medium, przy współpracy z influencerem Indie Cowie. Jednak to nie jedyna okazja przy, której globalny twórca gier zdecydował się na taką kampanię. Mimo, że w przemyśle gamingowym króluje YouTube i Twitch, EA Sports pozazdrościło twórcy gry Fortnite, który swoim hasztagiem #fortnite zebrał 29.5 miliarda odsłon! Idąc ich śladem wykręcili wynik z #apexlegends bagatela 546,6 miliona odsłon, a z pomocą influencera Brenta Rivera zgarnęli imponujące 900.000 polubień filmiku, podczas którego grał w ich produkcję.

3. Walmart

Ostatnim przykładem giganta, którym bez wątpienia jest największy retailer na świecie, Walmart! Podczas sławnego na całym świecie Black Friday potentat sprzedaży detalicznej zdecydował się na współpracę z sześcioma influencerami, którzy łącznie z hasztagiem #DealDropDance osiągnęli zasięgi ponad 17 milionów unikatowych obserwujących. Każdego dnia ich fani wrzucali filmiki, podczas których tańczyli pomiędzy półkami Wolmarta, w nadziei na wygranie bonu o wartości 100$.

Jak widzicie, najwięksi z największych używają już możliwości, które tworzy nam TikTok. Dlaczego Ty nie zaczniesz prowadzić konto na TikToku?