Tu “Kwadrans o reklamie”, czyli piętnastominutowe rozmowy o innowacjach w marketingu, o nowoczesnych technologiach w biznesie i rozwoju firmy w Polsce. W podcaście dyskutuje Bartek Malinowski i Maciej Miniszewski, założyciele Fifteensec Media, agencji marketingowej specjalizującej się w TikToku.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jaki był początek firmy Fifteensec Media?
- Czego dowiedzieliśmy się o influencer marketingu na TikToku?
- Czy warto korzystać z płatnych reklam na platformie?
Agencja TikTok powstała z potrzeby rynku
Maciek: Opowiedz historię, jak to w ogóle się zaczęło. Jaki my mieliśmy pomysł? A właściwie na co ty wpadłeś i z czym do mnie zadzwoniłeś?
Bartek: Pytanie skąd się wzięło Fifteensec Media, a raczej agencja marketingowa oparta o TikToka. Gdy ją wymyślaliśmy, nie wiedzieliśmy, że nazwą będzie Fifteensec Media. Myślę, że biznes tak jak większość biznesów na świecie wzięła się całkowicie z przypadku. Jakieś półtora roku temu przeglądałem LikendIna i moją uwagę przyciągnął jeden post mężczyzny (nie pamiętam, jak się nazywał i kim był, ale jeśli teraz tego słucha to bardzo mu dziękuję, bo w jakiejś mierze przyczynił się do tego, gdzie teraz jesteśmy i co robimy). Ten mężczyzna opublikował post szukając agencji marketingowej, która zaopiekuje się i zmonetyzuje zasięgi jego siostrzeńca czy bratanka, który był TikTokerem. Miał parę milionów obserwujących i osiągnął spektakularne zasięgi medialne na tej platformie. Jak możecie się domyśleć, w sekcji “komentarze” nie znalazła się żadna agencja, która specjalizowała się w TikToku. Znalazły się natomiast agencje 360, które tak naprawdę robią wszystko od A do Z. Żadna z nich po moim researchu nie okazała się agencją, która specjalizuje się tylko w tym medium. Chwyciłem za telefon i zadzwoniłem do Maćka. I jesteśmy tu, gdzie jesteśmy.
Maciek: Uderzyłeś na bardzo podatny grunt, bo ja wtedy słuchałem i czytałem o Wedlu. Tym Wedlu od znanej nam czekolady. Okazało się, że w 20-leciu międzywojennym, 100 lat temu, jako pierwszy wprowadził taki influencer marketing, który my dzisiaj znamy. Gdy Bartek do mnie zadzwonił, to była prosta decyzja – robimy coś nowego na podstawie influencer marketingu. Już kiedyś to robili, to czemu nie wykorzystać tego teraz – na nowej platformie, która ma w sobie potencjał. Dlatego bardzo szybko się zgraliśmy.
Influencer marketing jest nieprzewidywalny
Maciek: Jak się udały nasze pierwsze kampanie?
Bartek: Początkowo, tak jak wspominałeś, ja zostałem zainspirowanym postem z LinkedIna o TikTokerze z milionowymi zasięgami, a ty czytałeś o Wedlu. Naturalnie powstał pomysł, żeby stworzyć agencję marketingową opartą o TikToka i influencer marketing, szczególnie w czasie, gdy TikTok generuje spektakularne zasięgi i jest bardzo medialny. Chcieliśmy wykorzystać ten potencjał i takim oto sposobem zrealizowaliśmy pierwsze dwie kampanie oparte wyłącznie o TikToka i influencerów.
Maciek: Stawiamy mocno na liczby. Chcieliśmy się od razu przekonać, jak pod kątem naszych analiz będą wypadały te rzeczy, które robimy. Musimy zaznaczyć, że odbiliśmy się trochę od ściany. Okazało, że sam influencer marketing, który przynosi niesamowite korzyści w wielu branżach, nie przynosi wymiernych wyników przy ograniczonych budżetach. Tworząc swoje pierwsze kampanie wykorzystaliśmy aż 6 twórców, stworzyliśmy 11 filmów i wygenerowaliśmy… 42 tys. wyświetleń. Wyświetleń, a nie unikatowych osób. Nie było konwersji, nie było sprzedaży, nie było leadów.
Bartek: Myślę, że można powiedzieć, że było to dużo poniżej oczekiwań naszych oraz klienta.
Maciek: Szczególnym wnioskiem było to, że nie mieliśmy żadnej kontroli nad tym, co oferujemy klientowi. To jest główny wniosek, który chcemy podkreślić. Nie byliśmy w stanie powiedzieć, ile osiągniemy wyświetleń, klików, ani co jesteśmy w stanie zaoferować. Wtedy postanowiliśmy coś zmienić.
Sam influencer marketing nie dawał nam kontroli nad tym, co możemy zaoferować klientom.
Bartek: To ostatnie twoje podsumowanie, czyli ta nieprzewidywalność, jest kluczowa. To, w jako chcemy budować swój biznes i co było naszym główny założeniem, to fakt, że nasz biznes ma być powtarzalny, skalowalny i oprocesowany. Ze względu na to, że influencer marketing był nieprzewidywalny sam w sobie i że platforma bazuje na treściach rekomendowanych dla użytkowników, jeden twórca może osiągnąć 1 tys., 10 tys., 100 tys. czy 1 mln wyświetleń. I tak jak słusznie zauważyłeś, to się nie zgrywało z oczekiwaniami, jakie mieliśmy co do budowania biznesu.
Maciek: Stwierdziliśmy, że czas połączyć influencer marketing i potencjał TikToka. W podobnym czasie, gdy my wpadliśmy na ten pomysł, w Polsce pojawiła się platforma TikTok for Business. Miała zagospodarować ten sam obszar, o którym rozważaliśmy. Na początku postrzegaliśmy to jako wyzwanie, ale potem okazało się, że jest to dla nas szansa.
TikTok Ads generuje nawet 20 razy wyższe zasięgi niż wyniki organiczne influencerów
Bartek: Słusznie zauważyłeś, że w czasie, w którym przeprowadzaliśmy pierwsze testy influencer marketingu i raczkowaliśmy w Fifteensec Media, TikTok Poland pojawił się z ofertą TikTok Ads (płatne reklamy na platformie). Dzięki temu dzisiaj jesteśmy w modelu, który opiera się o łączenie influencer marketingu, czyli naturalnych reklam tworzonych przez twórców na TikToku (umówmy się – kto zrobi lepiej reklamę na TikToku niż sami TikTokerzy, którzy robią to na co dzień?), z płatnymi reklamami, które TikTok oferuje już w Polsce, ale też na całym świecie. Połączenie tych dwóch podejść daje nam wymierne rezultaty, o których zaraz Maćku powiesz. Przeprowadziliśmy już niejedną kampanię w takim modelu.
Maciek: Zdecydowanie podzielimy się naszymi liczbami, ponieważ tych kampanii jest już trochę za nami. Na początku warto byłoby powiedzieć, więcej o samej platformie TikTok for Business. Aby połączyć się z platformą i umożliwić nam tworzenie TikTok Ads, czyli płatnych reklam, trzeba było podjąć jakieś kroki. Jak wyglądał ten proces, research? Gdzie musieliśmy się zwrócić? Co właściwie musieliśmy mieć, żeby zacząć?
Bartek: Na samym początku warto zaznaczyć, że my rozmawiamy na początku 2022 r., dokładnie w styczniu. Możliwe, że w czasie, gdy osoby będą tego słuchać w przyszłości, pojawią się jakieś zmiany. Gdy my nawiązaliśmy współpracę z TikTokiem, trzeba było podpisać umowę, być podmiotem, prowadzić własną działalność gospodarczą czy mieć spółkę (tak jak to jest w naszym przypadku). Dopiero wtedy jako B2B (business to business) można współpracować z TikTokiem, żeby oferować TikTok Ads w takim modelu, który my promujemy. Jak widać był szereg formalności, żeby mieć dostęp do platformy, którą my teraz zarządzamy.
TikTok Ads wygenerował ponad 220 tys. wyświetleń podczas, gdy wyniki organiczne wyniosły ok. 10 tys.
Maciek: Platforma TikTok Ads daje duże możliwości, o których będziemy mówili w kolejnych odcinkach podcastu. To jest kwestia analityki, ustawiania kampanii, tworzenie kont dla wielu podmiotów. Tak, jak Bartek zaznaczył, platforma przyniosła nam wymierne rezultaty. Tutaj warto powtórzyć, że w naszej pierwszej typowo influcerskiej kampanii wykorzystaliśmy 6 twórców, 11 filmów – mieliśmy 42 tys. wyświetleń. Teraz, żeby wam zobrazować jaki jest potencjał w tym, żeby korzystać z TikTok Adsów. Weźmy na warsztat nasz pierwszy case z naszego podstawowego pakietu (“Na raz”, 999 zł), który mieliśmy w ówczesny czasie (styczeń 2022). Wykorzystaliśmy materiały 2 twórców – to były świetne kreacje. Inflcuerzy są w stanie odpowiadać na potrzeby użytkowników TikToka. Uzyskaliśmy bez zasięgów organicznych z samych TikTok Adsów ponad 225 tys. wyświetleń. Analiza na dashboardzie pokazała jeszcze 1400 kliknięć. To jest kluczowe, ponieważ my TikToka traktujemy jako miejsce, w którym rzeczywiście można sprzedawać, generować leady, osiągać korzyść. Z 1400 kliknięć wygenerowaliśmy 20% ruchu na stronie (w czasie prowadzenia kampanii) i 25%zakupów, które zostały wtedy zrealizowane. Okazało się, że platforma daje niesamowite możliwości, żeby realizować kampanie marketingowe. Jest to doskonałe narzędzie szczególnie brand awarenessowo (budujące świadomość marki), bo te zasięgi, które dzisiaj TikTok generuje są niesamowite, ogromne. Na żadnej innej platformie nie jesteśmy w stanie osiągnąć tylu wyświetleń i unikatowych użytkowników. Oprócz brand awarenessu jest też ten aspekt szczególnie ważny dla małych i średnich przedsiębiorstw, czyli rzeczywista wartość.
Bartek: Wspomniałeś o tych zasięgach ponad 200 tys., które udało nam się osiągnąć w tej konkretnej kampanii. Natomiast dla porównania możemy wspomnieć, że organiczne zasięgi wygenerowane przez dwójkę twórców, z którymi współpracowaliśmy w tej kampanii, wyniosły 10 tys. – 20 razy mniej. Tutaj można zauważyć przepaść między zasięgami influencer marketingu organicznego, a płatnymi Adsami.
Maciek: Warto tutaj dodać, że obie kampanie były prowadzone przy zbliżonym budżecie. To były kwoty, na które może sobie pozwolić małe i średnie przedsiębiorstwo. A z drugiej strony mamy rzeczywiste porównanie, że sam influencer marketing nie wypada tak dobrze, jak w połączeniu z płatnymi promocjami na TikToku. To moim zdaniem jest doskonała klamra dla naszego pierwszego odcinka. Zostawiamy was z informacją, że influencer marketing daje o wiele wyższe rezultaty z wykorzystaniem płatnych promocji TikTok Ads. Po więcej ciekawostek zapraszamy serdecznie do słuchania kolejnych odcinków.
Dziękujemy, że byliście dzisiaj z nami. Zapraszamy do wysłuchania kolejnych rozmów na wybranych platformach podcastowych. Jeśli zainteresowała was nasza działalność, zachęcamy do śledzenia naszych profili w mediach społecznościowych. @fifteensecmedia. Kłaniamy się i dziękujemy! Do usłyszenia.
Maciej Miniszewski, współzałożyciel Fifteensec Media. Przygotowywał się na studia w ASP, ale chciał zostać prawnikiem po ekonomii, dlatego zrobił dwa tytuły inżyniera na politechnice. Na półce ma statuetkę najlepszego piłkarza turnieju, ale nikt nie wie, jak to zrobił. Zawodowo zamienia liczby w historie, które pomagają podejmować decyzje biznesowe. Analityk, syntetyk, z zacięciem do estetyki. Od lat znajomi mówią na niego prezes – w Fifteensec Media jedynie vice.
Bartosz Malinowski, współzałożyciel Fifteensec Media. Ma fioła na punkcie procesów i organizacji. Randki ze swoją partnerką musi zapisywać w kalendarzu. Emerytowany koszykarz. Teraz jego rozrywka to automatyzacja procesów, biznes i inwestowanie. W swoim życiu sprzedawał mieszkania, VR, Voiceboty, po czym przerzucił się na TikToka, aby tańczyć do telefonu. Kiedyś przypadkiem zrobił inżyniera na Politechnice Gdańskiej. Po założeniu Fifteensec Media znajomi mówią na niego król TikToka.