Tu “Kwadrans o reklamie”, czyli piętnastominutowe rozmowy o innowacjach w marketingu, o nowoczesnych technologiach w biznesie i rozwoju firmy w Polsce. W podcaście dyskutuje Bartek Malinowski i Maciej Miniszewski, założyciele Fifteensec Media, agencji marketingowej specjalizującej się w TikToku.
W dzisiejszym odcinku:
- przeprowadziliśmy research agencji marketingowych w Polsce,
- zebraliśmy subiektywne spostrzeżenia dotyczące naszej branży.
7 na 10 firm obsłuży każde medium z wyjątkiem TikToka
Maciek: Czy Fifteensec Media jest wyjątkową agencją marketingową?
Bartek: Można nieskromnie powiedzieć, że tak.
Maciek: To jest właśnie ten wątek subiektywny, a teraz z racji na to, że postanowiliśmy szerzej przyjrzeć się działalności agencji marketingowych w Polsce, dlatego przedstawimy parę ciekawostek dotyczących tego, co odkryliśmy.
Bartek: Myślę, że nawet nie ciekawostek, ale konkretnych liczb.
Maciek: Konkretna wiedza. Na początku zacznijmy od tego, jak to jest właściwie z tymi agencjami marketingowymi i TikTokiem.
Bartek: Na samym początku, żeby być całkowicie transparentnym, powiem słuchaczom o jakich danych będziemy rozmawiać. Przeprowadziliśmy research 25 wybranych agencji marketingowych – przekrój rynku. Każdą z nich przeanalizowaliśmy bardzo dogłębnie. Jeśli chodzi o TikTokowe agencje marketingowe, to od razu przybliżę, że praktycznie coś takiego nie istnieje na rynku. W sumie dlatego też w pierwszym odcinku mówiliśmy, skąd się wziął pomysł na Fifteensec Media i dlaczego stwierdziliśmy, że taki pomysł biznesowy ma rację bytu. Z naszych danych wynika, że lwia część rynku – można powiedzieć w przybliżeniu, że nawet cały rynek – de facto “robi wszystko”. Przez “robi wszystko” mam na myśli: przychodzisz do agencji, ona zrobi Ci Facebooka, Instagrama, YouTuba. Postawią Ci Google Ads. Do tego jeszcze przygotują identyfikację wizualną. Bardzo dużo jest firm, które zajmują się szerokim wachlarzem usług. Statystyki z naszego researchu prezentują się następująco:
- 16% – tyle firm “robi wszystko”, włącznie z TikTokiem,
- 72% – tyle firm robi wszystko z wyjątkiem TikToka (zakładamy, że TikTok nie jest obsługiwany głównie dlatego, bo jest to nowa platforma).
Maciek: To jest bardzo ciekawe. W sumie tak jak sam zaznaczyłeś, przyczyną może być to, że TikTok rzeczywiście dalej uchodzi za platformę stosunkowo nową, młodą, skierowaną do specyficznej grupy odbiorców, ale niezmiennie…
Bartek: Zastrzeżenia “tam są tylko dzieci”, albo “wyświetlenia na TikToku nic nie znaczą” myślę, że słyszałem już dziesiątki razy.
TikTok jest zbyt egzotyczny dla agencji marketingowych
Maciek: Rzeczywistość może okazać się zupełnie odmienna. Wracając do poprzedniego wątku, to, że lwia część rynku oferuje wszystko jest zadziwiające, ale jeszcze bardziej to, że jedynie 1-2 firmy na 10 oferują również obsługę TikToka. Skoro jest ich tylko 16% to właściwie z czego jeszcze może to wynikać?
Bartek: Myślę, że z samego faktu, że na rynku w ogóle jest mało firm, które specjalizują się w jednym tylko medium. Z naszego researchu wyszło, że jedynie 12% agencji specjalizuje się tylko w jednej platformie. Kolejna sprawa jest taka, że agencje marketingowe prawie nie mają własnych kont na TikToku. Obecnych na platformie jest jedynie 8% przedsiębiorstw (dużo jest za to freelancerów i konsultantów). Pokazuje to skalę “egzotyki” TikToka w polskich agencjach marketignowych.
Maciek: Poruszyłeś ciekawą kwestię o “bardzo małym odsetku agencji specjalizujących się w jednym medium”. Wydaje się to rozsądne i logiczne. Gdy oferujesz obsługę wielu środków przekazu, to jesteś w stanie dotrzeć do większego grona klientów, zaoferować im szerszy zakres usług. Na przekór – jak twoim zdaniem mogą wyglądać argumenty przemawiające za specjalizowaniem się w jednej platofrmie?
Bartek: Każdy chyba zna to przysłowie: “jeżeli jest się od wszystkiego to jest się do niczego” <śmiech>. Realia rynkowe są takie, że gdy jesteś dużą firmą to chcesz mieć jednego dostawcę, który pokryje jak największą część potrzeb biznesowych. Agencje 360 to jak najbardziej rewelacyjny model biznesowy. My tego nie podważamy, ale idziemy pod prąd. Nasz research potwierdził przypuszczenia. Fifteensec Media, specjalizując się w TikToku, jest wyjątkowe. Wszyscy pokrywają szerokie spektrum usług, szerokie spektrum mediów społecznościowych i usług. Natomiast specjalizacja i ekspertyza w jednym medium ma dużo plusów. Przede wszystkim można się pozycjonować w tej konkretnej jednej niszy. Jesteśmy na bieżąco z wszystkimi ciekawostkami, trendami, wiemy co działa, co nie – tym żyjemy. Jeśli z 10 klientami zrobisz 10 kampanii na TikToku, to zyskujesz doświadczenie w 10 kampania marketingowych na TikToku. Jeśli w tym samym czasie zrealizujesz 10 kampanii w różnych mediach społecznościowych doświadczenie jest bardziej zróżnicowane, ale mniejsze dla wybranego medium. Wybraliśmy drogę specjalizacji, bo 72% oferuje wszystko z wyjątkiem TikToka.
“Szycie na miarę” nie musi dominować w marketingu
Maciek: Kolejną rzeczą, którą odnotowaliśmy jest to, że każdy “szyje na miarę”. Co to właściwie znaczy, że każdy “szyje na miarę”?
Bartek: “Każdy szyje na miarę” oznacza, że aż 96% przepytanych agencji tak właśnie robi. Jedynie 4% firm mają ofertę pakietową – formę, którą my sami obraliśmy. Myślę, że każdy, kto prowadzi jakąkolwiek działalność, dostał setki maili o treści “poproszę o ofertę na maila”. Gdy szyjemy oferty na miarę jesteśmy w stanie przedstawić widełki cenowe, różne podejścia do problemu. Taka jest obecnie charakterystyka rynku – klient przychodzi i badamy potrzeby. Pakiety mają inne plusy. Działa jak zakupy w ecommercie. Coś kosztuje 40 zł, 50 zł czy 1000 zł. Patrzymy, co zawiera dana opcja i kupujemy.
Maciek: Wyjaśnij budowę tych pakietów, szczególnie tym, którzy do tej pory byli przyzwyczajeni do konsultacji i szycia na miarę.
Bartek: Na stronie Fifteensec Media znajdziecie 3 zestawy usług z podaną ceną. Jak to działa? Przykładowo wybierasz 7-dniową kampanię TikTok Ads z influencerem i z raportem końcowym. Wybierasz, dostajesz fakturę, płacisz i po 7 dniach masz wyniki. Dziękuję, do widzenia. Wybierasz pakiet w zależności od potrzeby i budżetu. W IT podobnie funkcjonują SaaSy – przychodzimy, wybieramy i tyle. Oszczędzamy czas, nie musimy wymieniać szeregu maili, negocjować itd. Tutaj zaznaczę, że my oczywiście również badamy potrzeby, ale skupiamy się na czymś innym. Czy to dobre rozwiązanie? Czy TikTok jest dla danej firmy sensowny?
Maciek: Krótki formularz. Wybierać pakiet, ewentualnie go konsultujecie. Kluczowy jest wybór gotowego rozwiązania, które oszczędza czas. Porównałeś taki model do zakupów w ecommercie. Dlaczego?
Bartek: Znaleźliśmy JEDNĄ firmę w Polsce, która umożliwia zamówienie pakietu marketingowego przez internet. Naszym celem jest agencja w formie ecommercu. Klient wchodzi na stronę, wybiera kampanię, która mu się najbardziej podoba po przejrzeniu portfolio. Dodaje do koszyka i czeka na realizację. Ta trwa ok. 7 dni (do 23 dni od dnia zamówienia), czyli trochę wolniej niż dostawa produktu od kuriera <śmiech>. Osiągamy taki wynik współpracując z influencerami. Na sam koniec dodam, że współpracę z influencerami również sprawdziliśmy w naszym badaniu. 1/4 rynku korzysta z twórców internetowych.
Maciek: Naszą rozmowę możemy podsumować w trzech punktach:
- agencje marketingowe w Polsce specjalizują się w wielu mediach jednocześcnie, a mało która specjalizuje się w konkretnej platformie.
- wszyscy szyją na miarę, co wymaga dłuższego czasu konsultacji, tworzenia usługi dedykowanego pod klienta – my oferujemy gotowe proste rozwiązania, nawet gdy nie wiesz, czego potrzebujesz.
- praktycznie nie ma agencji marketingowych opartych tylko na TikToky, a tym bardziej w modelu pudełkowym/pakietowym.
Podsumowanie badania agencji marketingowych w Polsce:
- 96% agencji marketingowych “szyje na miarę”, czyli dopasowuje usługi i ceny do określonych potrzeb klienta
- 72% agencji marketingowych obsługuje wszystkie popularne platformy z wyjątkiem TikToka
- 16% agencji marketingowych obsługuje wszystkie popularne platformy, włącznie z TikTokiem
- 12% agencji marketingowych specjalizuje się wyłącznie w jednej wybranej platformie
- 25% agencji marketingowych współpracuje z influencerami
- 8% agencji marketingowych prowadzi swoje konto na TikToku
Dziękujemy, że byliście dzisiaj z nami. Zapraszamy do wysłuchania kolejnych rozmów na wybranych platformach podcastowych. Jeśli zainteresowała was nasza działalność, zachęcamy do śledzenia naszych profili w mediach społecznościowych. @fifteensecmedia. Kłaniamy się i dziękujemy! Do usłyszenia.
Maciej Miniszewski, współzałożyciel Fifteensec Media. Przygotowywał się na studia w ASP, ale chciał zostać prawnikiem po ekonomii, dlatego zrobił dwa tytuły inżyniera na politechnice. Na półce ma statuetkę najlepszego piłkarza turnieju, ale nikt nie wie, jak to zrobił.Zawodowo zamienia liczby w historie, które pomagają podejmować decyzje biznesowe. Analityk, syntetyk, z zacięciem do estetyki. Od lat znajomi mówią na niego prezes – w Fifteensec Media jedynie vice.
Bartosz Malinowski, współzałożyciel Fifteensec Media. Ma fioła na punkcie procesów i organizacji. Randki ze swoją partnerką musi zapisywać w kalendarzu, bo o nich zapomina. Emerytowany koszykarz. Teraz jego rozrywka to automatyzacja procesów, biznes i inwestowanie. W swoim życiu sprzedawał mieszkania, VR, Voiceboty, po czym przerzucił się na TikToka, aby tańczyć do telefonu. Kiedyś przypadkiem zrobił inżyniera na Politechnice Gdańskiej. Po założeniu Fifteensec Media znajomi mówią na niego król TikToka.