Tu “Kwadrans o reklamie”, czyli piętnastominutowe rozmowy o innowacjach w marketingu, o nowoczesnych technologiach w biznesie i rozwoju firmy w Polsce.

Ten materiał powstał we współpracy z naszą partnerską firmą Pirk Spark. Z powodu naładowania informacjami zdecydowaliśmy się podzielić go na dwie części. W pierwszej dowiecie się, czym właściwie jest Allegro Ads, ile firm marketingowych się tym zajmuje, czy warto zaangażować się w promocję na marketplace i dla kogo skierowana jest ta usługa. W drugiej rozwiniemy w rozmowie praktyczne aspekty. Maciej Miniszewski rozmawia z Oskarem Hertmanem, CEO Pirk Spark.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest Allegro Ads?
  • Ile agencji marketingowych się tym zajmuje?
  • Czy warto zaangażować się w promocję na Marketplace?
  • Dla kogo skierowana jest usługa Allegro Ads?

 

 

Allegro Ads to wewnętrzny ekosystem kampanii reklamowych na platformie Allegro

Maciek: W wieku 22 lat założyłeś firmę, która obecnie może poszczycić się certyfikatem Allegro Ads Partner +. Certyfikat jest przyznawany podmiotom prowadzącym kampanie promocyjne o największych budżetach. Prywatnie jesteś fanem snowboardu i muzyki elektronicznej. Czy to wszystko się zgadza?

Oskar: Tak, wszystko się zgadza. Warto byłoby dodać, że obecnie mamy 30-osobowy zespół specjalistów, który zajmuje się Allegro oraz innymi Marketplace’ami. Co do kwestii prywatnych – lubię rzeczy ekstremalne, a zarówno snowboard, jak i muzyka elektroniczna się w to wpisują.

Maciek: Piszecie o sobie, jako firmie Pirk Spark, że wzniecacie iskry i gasicie pożary. Opowiedz w kilku słowach, czym jest Pirk Spark?

Oskar: W tym momencie Pirk Spark jest agencją Marketplace skierowaną na marketplace’y polskie. Oczywiście chcielibyśmy to w kolejnych miesiącach rozszerzać. Jednak z racji tego, że na Allegro obecnie około 86% sprzedaży pochodzi z Marketplace’ów polskich, to głównie skupiamy się na usługach na tej platformie. Z początkiem tego roku zaczęliśmy rozszerzać działalność na Erli, Empik oraz popularny ostatnio Marketplace Shopee. Staramy się poprzez zautomatyzowane i kompleksowe wdrożenie dostarczyć klientowi kilka Marketplace’ów jednocześnie. Wychodzimy z założenia, że oprócz Allego, klient może sprzedawać również na Shopee, Erli czy Empik. To oczywiście nie przekłada się na tak wysoką sprzedaż, jak na Allegro, chociaż czasami tak się zdarza. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest osiągnięcie większego efektu sprzedażowego, niż w przypadku sprzedaży na jednej platformie. To również kwestia bezpieczeństwa, bo zdecydowanie lepiej jest mieć więcej kanałów sprzedażowych.

Maciek: W naszej rozmowie Allegro często będzie się przewijać. Mimo tego, że kompleksowo zarządzacie projektami marketingowymi, to jednak specjalizujecie się w tym obszarze. Opowiedz krótko, czym jest Allegro Ads?

Oskar: Allegro Ads to wewnętrzny ekosystem kampanii reklamowych na platformie Allegro. Działa podobnie, jak Google Ads lub Facebook Ads. Daje możliwość promowania sklepu wewnątrz ekosystemu Allegro. Można też ściągać ruch z Facebooka lub z Google, natomiast najprościej ujmując, jest to system, w którym kupujesz i sprowadzasz ruch na oferty w modelu CPC (cost per click) lub CPM (cost per mille).

Maciek:  Skąd pomysł na założenie firmy i specjalizowanie się w Allegro Ads? Jesteście bodajże jedną z pierwszych firm w Polsce, która została partnerem Allegro.

Oskar: W momencie rozdawania certyfikatów w 2019 lub 2020 roku byliśmy jedną z trzech agencji w Polsce, która dostała certyfikat wyższego stopnia. Dostępne są dwa poziomy: Allegro Ads Partner oraz wyższy – Allegro Ads Partner +. Natomiast z rozpoczęciem działań na Allegro wiąże się moja freelancer’ska historia. Przechodziłem przez zakres Google Ads, Facebook Ads oraz stawiania stron na WordPress. Pewnego razu przyszedł do mnie klient z branży kotłów centralnego ogrzewania i zapytał się, czy zrobię mu kampanię na Allegro. Na początku byłem sceptycznie nastawiony, jednak okazało się, że jest tam bardzo dużo możliwości promocji i wdrażania indywidualnych strategii. Od tego klienta wszystko się zaczęło. Był nastawiony na bardzo szerokie działanie, co można określić jako łut szczęścia. Nawet obecnie, bardzo rzadko zdarzają się klienci z takim budżetem. Dzięki temu zbudowaliśmy know-how oraz zgromadziliśmy duże budżety reklamowe na kontach tego klienta, co przełożyło się na otrzymanie certyfikatu od Allegro. Później, z racji małej ilości agencji posiadających certyfikat Allegro, klienci zaczęli się do nas zgłaszać. Rozwijaliśmy się organicznie, aż doszliśmy do momentu, w którym jesteśmy jedną z największych agencji świadczących kampanię Allegro Ads i nie tylko.

 

Na Allegro jesteśmy w stanie w 3 miesiące zrobić takie wyniki, jak agencje SEO/ SEM w rok

Maciek: Zróbmy mały przegląd rynku. Kiedy robiliśmy przegląd dla Fifteensec Media, to dostrzegliśmy, że prawie nie istnieją agencje marketingowe, które tak jak my, specjalizują się w TikToku. Czy podobnie jest z Allegro? Wspominałeś, że tylko trzy firmy, w tym Wasza, otrzymały wyższy certyfikat Allegro Ads Partner + w pierwszym etapie rozdania.  Jak to wygląda teraz? Jak dużo agencji marketingowych jest obecnie certyfikowanym partnerem Allegro?

Oskar: Myślę, że na dzień dzisiejszy może to być około 20-30 agencji posiadających certyfikat. Natomiast agencji specjalizujących się stricte na platformie Allegro oraz takich, które obsługują konta Allegro kompleksowo wraz z wdrożeniami, to jest to około 5-10 agencji. Podmioty, które zaczęły obsługiwać klientów na Allegro można podzielić na dwa typy. Pierwszy typ to bardzo duże agencje, które chcąc poszerzyć portfolio swoich usług dodały Allegro Adsy. Dzięki temu mogą obsługiwać swoich klientów kompleksowo. Drugi typ to specjaliści freelancerzy, który tę platformę znają od podszewki i po pewnym czasie dochodzą do wniosku, że warto założyć agencję marketingową. Zaczynają więc od Allegro, tak jak my.

Mówiąc o konkurencji, chociaż wydaje mi się, że rynek jest na tyle duży, że ciężko to tak ubrać w słowa, to pojawiło się dużo ogłoszeń. Zauważyłem, że na przykład na grupach na Facebooku nawet osoby bez certyfikatu ogłaszają, że zajmą się prowadzeniem kampanii i konta na Allegro. Agencje oraz freelancerzy  reagują po prostu na potrzebę rynkową.

Maciek: Zauważyłem, że podobnie jak my, tworzycie dużo treści merytorycznych i pokazujecie jakie są zalety kampanii na Allegro. Czy to wynika z tego, że rynek nie jest jeszcze świadomy potencjału, jaki drzemie w tej platformie? Czy jest w ogóle świadomy tego, że istnieje możliwość korzystania z Allegro Ads? Czy zatem musicie edukować, aby tego nowego klienta zdobywać, czy jednak ludzie już tę świadomość mają i sami się do Was zgłaszają?

Oskar: Wydaje mi się, że ciężko odpowiedzieć na pytanie, ile osób się do nas zgłasza samodzielnie, a ile osób musimy doedukować. Powiedzmy, że przedstawia się to pół na pół. Natomiast tę świadomość i edukację klienta podzieliłbym na dwa segmenty. Pierwszym segmentem jest klient, który już sprzedaje na Allegro i nie wie, że istnieje coś takiego jak agencja Allegro. Dziwi się, że dostępne są takie dedykowane agencje. W takiej sytuacji niezbędne jest edukowanie klienta, że oprócz Allegro Ads, jest tam również dużo kwestii do wdrożenia po stronie organicznej, jak kupowanie w zestawie, świeże kupony, rotacja wyróżnieniami, strefy okazji itp.

Funkcjonalności na Allegro jest wiele. Mając wiedzę i doświadczenie jesteśmy w stanie to odpowiednio skonfigurować, a Allegro Adsy będą pełniły rolę sprowadzania ruchu na stronę docelową, jaką jest oferta Allegro. W tym przypadku w procesach sprzedażowych i marketingowych uczymy klienta, że jesteśmy w stanie dużo na danym koncie zrobić. Na przykład, możemy włączyć wspomniane funkcjonalności, zrobić kampanię lub zoptymalizować koszty na Allegro. Często spotykamy się z tym, że są one ogromne, ponieważ sprzedawcy nie potrafią zrobić odpowiedniej konfiguracji czy wdrożenia promocji.

Drugim segmentem są sklepy internetowe, które nie istnieją na Allegro. Sprzedawcy nie decydują się na korzystanie z tej platformy, ponieważ mają przeświadczenie, że są tam trudni klienci lub obawiają się kosztów, które należy zapłacić platformie w zależności od przychodu. W tej sytuacji edukujemy klienta, że przykładowo osiągając 300-400 tys. złotych na e-commerce, wchodząc na Allegro jesteśmy w stanie zrobić drugie tyle. Trochę mniej rentownie, natomiast jest to możliwość zbudowania świadomości marki, a także zrobienia przychodu w krótszym czasie. Często podkreślamy klientom, że na Allegro jesteśmy w stanie w  2-3 miesiące zrobić takie wyniki, jak agencje SEO/SEM w rok. Wynika to z faktu, że np. SEO musi się zaindeksować, a Google Adsy zebrać konwersję. Oczywiście są tricki, które mogą to przyspieszyć, jednak jeśli mamy dobrą strategię oraz cenę, to na Allegro możemy w miesiąc lub dwa robić pokaźne sumy, ponieważ ruch na tej platformie jest bardzo „kaloryczny”. Nie jest także niezbędne optymalizowanie strony docelowej. Allegro już jest stroną docelową, taką samą dla wszystkich. Staramy się w takim kontekście przekonywać klientów. Szykujemy również dużą kampanię reklamową dla e-commerców, która będzie przedstawiała korzyści ze znalezienia się na Allegro. Kampania będzie mówiła m.in. o tym, że jesteśmy w stanie tak zmniejszyć koszty, aby klient mógł istnieć na platformie Allegro na zasadzie budowania świadomości marki, bez inwestowania w promocje czy kampanie brand awareness. Skupiając się jedynie na rentownej sprzedaży.

 

Allegro Ads to oferta skierowana głównie dla e-commerce

Maciek: Podałeś mi dużo ciekawych informacji. Chciałbym wyjść trochę naprzeciw i zapytać, czy nie ma obecnie dużego tłumu na Allegro? Myślę o tym, że Allegro jest z nami od lat, jest też na giełdzie, choć teraz po wejściu Ebay’a zanotowało mały spadek. Nie jest zatem dzisiaj za późno, aby firmy wchodziły na Allegro?

Oskar: Mogę odpowiedzieć definitywnie, że nie jest za późno. To działa podobnie, jak z SEO, gdzie nie można spocząć na laurach. Cały czas trzeba walczyć o pozycję w Google, dokupować linki. Z Allegro jest podobnie. Możesz być na pierwszej stronie, a później z niej wypaść. Bardziej skupiłbym się na kwestiach, jakie możesz zaproponować użytkownikom. Jeżeli w kategorii, w której chcesz sprzedawać średnia cena na Allegro wynosi 120 zł, a cena Twojego produktu wynosi 160 zł, to właśnie to jest Twoją barierą, a nie nasycenie rynku w postaci stu czy dwustu sprzedających w tej samej kategorii. Możesz obronić się zatem konkurencyjną ceną, jakością ofert czy dedykowanymi strategiami, które wdrażają takie podmioty jak my. Natomiast istnieją tak nasycone branże, w których powiedziałbym klientowi, że zrobienie kampanii na Allegro byłoby przepaleniem budżetu. Taką branżą jest na przykład kawa ziarnista. Na Allegro znajdziemy ogromnych producentów, od których ludzie kupują ze względu na znajomość marki, a także ludzi, którzy sami tworzą brandy i zaniżają cenę. To jest tak nasycone, że koszt kliknięcia w kampanii reklamowej wynosi od 3 do 5 zł. Wyobraź sobie, jakie są możliwości na to, aby ta kampania była rentowna, skoro paczka kawy kosztuje średnio od 20 do, załóżmy 70 zł.

Maciek: Przypomnę, że jeśli prezentujemy na TikToku dane z naszych kampanii (oczywiście jest to odmienna sprawa, niż Allegro), to tam koszt CPC wynosi od 10 do 50 groszy, w zależności od konkretnych czynności. Kiedy kampanie są optymalizowane sięga to złotówki lub wyżej. Zatem widoczna jest różnica. To jest bardzo interesujące co uważasz, że akurat kawa jest taką branżą, która by się nie sprawdziła i niekoniecznie na Allegro jest dla niej miejsce. Zatem, dla kogo jest wasza usługa? Wspominałeś, że planujecie kampanię pod hasłem „jeśli jesteś e-commerce, to musisz być na Allegro”. Zatem jest to oferta tylko dla e-commerce?

Oskar: Myślę, że głównie dla e-commerce. Jest skierowania dla osób, które sprzedają fizycznie z dowozem do domu. Czasami są to także produkty cyfrowe więc Allegro jako Marketplace jest tak naprawdę dla każdego. Obecnie pojawiają się rozszerzenia kategorii na konkretne usługi i wiem, że Allegro ma na to plan. Sprzedają się również usługi. Na przykład w kategorii „Biuro i reklama” możemy wystawić ofertę „Prowadzenie kampanii Ads”. Ty również mógłbyś wystawić do sprzedaży produkt, jakim byłoby prowadzenie kampanii TikTok Ads. Następnie mógłbyś zrobić pod to reklamę wewnątrz ekosystemu Allegro Ads, wyświetlaną w Google lub na Facebooku. Być może zwróciłoby się to w postaci zapytań ofertowych. Dostępne jest miejsce dla każdej branży, która ma popyt na Allegro. My zawsze to najpierw sprawdzamy. Jeśli ktoś posiada niszowy produkt, na przykład TikTok Ads, to jesteśmy w stanie zrobić analizę zewnętrzną, kto wystawia taki produkt i za ile. Następnie możemy zestawić to w Excelu oraz przestawić trendy sprzedażowe na przestrzeni ostatniego roku. Idąc dalej, możemy sprawdzić, jakie frazy związane z tym produktem są wyszukiwane i czy one rosną. Może okazać się, że w tym miesiącu fraza TikTok Ads miała tysiąc wyszukiwań, a trzy miesiące temu – zero. To daje już pewien obraz rynku.

 

 

Dziękujemy, że byliście dzisiaj z nami. Zapraszamy do wysłuchania kolejnych rozmów na wybranych platformach podcastowych. Jeśli zainteresowała was nasza działalność, zachęcamy do śledzenia naszych profili w mediach społecznościowych. @fifteensecmedia. Kłaniamy się i dziękujemy! Do usłyszenia. 

 

​​Maciej Miniszewski, współzałożyciel Fifteensec Media. Przygotowywał się na studia w ASP, ale chciał zostać prawnikiem po ekonomii, dlatego zrobił dwa tytuły inżyniera na politechnice. Na półce ma statuetkę najlepszego piłkarza turnieju, ale nikt nie wie, jak to zrobił.Zawodowo zamienia liczby w historie, które pomagają podejmować decyzje biznesowe. Analityk, syntetyk, z zacięciem do estetyki. Od lat znajomi mówią na niego prezes – w Fifteensec Media jedynie vice.

Oskar Hartman, prezes zarządu Pirk Spark. W wieku 22 lat założył firmę, która obecnie może poszczycić się certyfikatem Allegro Ads Partner+. Certyfikat jest przyznawany podmiotom prowadzącym kampanie promocyjne o największych budżetach. Prywatnie fan snowboardu i muzyki elektronicznej.